Thursday, September 15, 2016

Mencari cita-cita


Hi yalls! Dah hampir seminggu sis tak post apa-apa entri. Semester ni baru je bermula jadi macam-macam perkara yang perlu diselesaikan. Inspirasi entri kali ni datang dari soalan-soalan yang sis terima dari junior-junior sis. Kebanyakan mereka sedang berada di dalam dilema untuk memilih pengkhususan atau majoring. Jadi mereka tanya sis,

Them: Kak Mora major in track apa eh?
Me: I’m majoring in political economy.

Lebih kurang begitulah soalannya. Dan soalan seterusnya ni memang standard issue habis. Semua orang yang tanya soalan di atas akan tanya soalan ni,

Them: Oh… so Kak Mora nak jadi apa?       

Haaaaa.

Jom cari cita-cita.

Jika anda jawab ya pada salah satu dari soalan di bawah, entri kali ni untuk anda. Adakah…

Anda masih tiada cita-cita?
Anda lepasan SPM/Pra-U dan masih tak pasti apa yang anda minati?
Anda sudahpun mula degree tapi masih tak nampak kerjaya impian anda?
Anda tak rasa anda nak pekerjaan dalam bidang yang anda pelajari?

I was once in your shoes. And every now and then I still feel that way. And you know what? It’s totally fine. Let me walk you through why this happens. *Urghh the urge to write in English is killing me*

Jadi kenapa perkara ni berlaku?

#1 Minat anda tiada di dalam mata pelajaran yang anda pelajari.

Ini berlaku pada sis. Okay, lepas habis PMR sis diletakkan secara automatik ke dalam aliran sains tulen. Ye, dengan Biologi, Fizik, Kimia dan Matematik Tambahan. Jadi sis hadap je la sampai SPM. Habis SPM, walaupun keputusan sis agak memberansangkan, deep in my heart I know it is not what I wanted to pursue in. Sis tak minat sains, eksperimen, makmal, prosedur pehh memang tak boleh pegi. Jadi di sinilah sis mula rasa confuse. Apa yang aku nak buat lepas ni?

#2 Minat anda ada pada perkara yang anda tidak belajar.

Okay, sambungan dari sebab yang pertama. Sekarang sis dah jumpa minat sis dalam bidang ekonomi dan sis sedang sambung degree in economics. Kenapa sis tak tahu benda ni dulu? Sebab sis tak berpeluang untuk discover apa yang sis minat. Sis langsung tak pernah belajar subjek ekonomi masa sekolah menengah dulu jadi sebab tu lah sis macam rasa takda benda yang aku minat. Nanti sis explain cara nak cari minat kita. Sabar ye.

#3 Minat anda bukan satu subjek.

Ni lagi satu. Mungkin juga minat anda sebenarnya pada sesuatu yang tidak dijadikan subjek di sekolah. Contoh, muzik, sukan, fesyen, penyanyi, pelakon, pengacara, penyampai radio, penulis, fotografi, game developer, IT etcetera. Dalam dunia yang semakin maju ni, banyak kerja yang dulunya tak pernah wujud sekarang muncul. Jadi di zaman persekolahan memang anda akan rasa macam kenapa tak ada satu benda pun yang anda minat.

#4 Minat anda tak boleh buat duit (or so you think)

Bruh. Kadang-kadang anda ada minat sebenarnya Cuma anda rasa minat anda tu tak boleh buat duit. Minat anda tu bukan satu kerjaya yang legit. Keluarga anda pun tak beri galakkan sebab bimbang dengan masa depan anda. Contoh anda minat gaming atau silap mata atau main yoyo. Tapi anda sendiri pun rasa macam itu bukan suatu kareer.

Sekarang anda dah tahu kenapa anda tiada cita-cita. So what? Redha je? No, anda mesti proaktif! Cita-cita dan minat tu bukan datang bergolek atau jatuh ke riba anda secara tiba-tiba. Anda kena usaha untuk mencarinya. Meh sis kongsi antara cara yang anda boleh cuba dalam misi mencari cita-cita.

#1 Pembacaan

Ini caranya sis jumpa minat sis dalam bidang ekonomi. Pak cik sis hadiahkan sis satu buku yang mengubah hidup sis. Dramatic gitu. Okay so, sis bacalah buku tu dari kulit ke kulit. Setelah habis baca, sis rasa macam pandangan sis terbuka luas. Sis rasa ingin tahu lebih banyak tentang bidang tu. It triggers my curiosity and interest. So that is how I ended up taking econs in degree. My point is, bacalah buku-buku dalam bidang selain apa yang anda pelajari. Jika anda pelajar sains, bacalah buku dalam bidang sains sosial atau seni atau perniagaan dan begitu juga sebaliknya. Kalau anda malas nak baca pun, tengoklah video-video di internet, mungkin anda akan stumble upon something that interests you.

#2 Hobi ≠ minat

Bezakan hobi dan minat anda. Hobi ni perkara yang anda buat pada masa lapang. Anda buat untuk release stress atau kill time. Minat is something you feel deeply for. Contoh, anda kena decide adakah main game tu hobi anda atau minat anda? Kerja kebajikan, adakah anda lihat diri anda commit kepada aktiviti kebajikan sepenuh masa atau tidak? Bersukan, sekadar hobi/untuk kesihatan/kuruskan badan atau anda memang berminat nak jadi atlet. Ini penting. Tau kenapa? Sebab kalau anda decide untuk bekerja di dalam hobi anda, anda akan hanya nak bekerja bila anda senang sahaja. Bila ia menjadi semakin mencabar anda akan mudah rasa nak give up sebab hobi ni objektifnya untuk release stress kan? Tapi kalau minat or PASSIONATE about something, you will do it no matter what. Anda akan terus berlatih, bila anda gagal anda cuba cara berbeza, anda akan usahakan dan anda akan gigih lalui ups and downs. Itulah cita-cita anda.

Sama juga dengan ini. Apa yang anda boleh buat dengan baik tidak semestinya ia adalah minat anda. Anda mesti tahu bezakan. Takkanlah just because anda dapat 10A+, anda minat kesepuluh-sepuluh subjek yang anda ambil tu kan? Boleh jadi juga takda satu pun dalam 10 tu yang anda betul-betul minat untuk dijadikan kerjaya. Fahamkan.

#3 Dengar kata hati anda

Kebanyakan masanya kita tahu je apa yang kita minat Cuma orang di sekeliling yang demotivate us to pursue it. Especially kalau minat kita tu bukan dalam aliran profesional atau common seperti doktor, akauntan, jurutera, saintis, pensyarah, peguam dll. Anda kena faham yang keluarga anda risaukan masa depan anda dan mereka nak yang terbaik untuk anda. Jadi, jika anda betul-betul minat terhadap sesuatu, teruskan. Orang yang sangat berjaya dalam dunia ni bukanlah orang yang ‘biasa’ tapi orang-orang yang berfikiran di luar kotak dan pandai mengambil peluang. Contohnya pengasas media-media sosial ternama, pengasas big online apps, famous vloggers; adakah kareer mereka common? Tidak. Adakah mereka kaya dan berjaya? Ya. Kalau nak ikutkan apa je yang vloggers buat? Haha. Contoh pewdiepie, he basically just records himself playing video games. And he makes good money out of it. So kalau anda betul-betul minat, go all the way. It’s better to be really good at something minor/niche than being average in something common. You get me?

#4 Organize programs/events

Anda dah habis SPM/Pra-U, sekarang anda kena buat pilihan apa yang anda nak belajar. Time is running out. Nasihat sis, redah je gais! Selagi anda layak ambil sesuatu bidang tu, anda rasa anda boleh bawa, then redah je. Masukkan diri anda dalam komuniti universiti. Dalam tempoh anda belajar tu, cuba libatkan diri sebanyak mungkin dalam program-program yang ada di universiti. Jadi AJK pelaksana, sertai kelab/organisasi di universiti. Anda akan belajar banyak perkara tentang apa yang anda minat dan apa yang anda langsung tak minat. Kareer kita kadang-kadang lahir dari pengalaman kita menganjurkan projek. Contoh, sis tak pernah discover salah satu minat sis dalam Public Relations sehinggalah sis mengetuai PR Department untuk kelab di fakulti sis. Dan sis juga discover yang sis tak minat kerja-kerja editing/multimedia/teknikal apa semua ni. So, dari program yang sis join sis dapat kenalpasti semua ni walaupun ianya tiada kena mengena dengan kursus yang sis belajar sekarang.

#5 Create your own job

Okay, cuba bayangkan, anda paksa diri untuk jadi sesuatu yang profesional contohnya doktor atau akauntan sebab anda yakin kerjaya tersebut akan mendatangkan banyak duit. Tapi bayangkanlah juga berapa ramai pesaing anda di dalam bidang tu. Tapi kalau anda mencipta kerja anda sendiri, tap on areas that no one has ever ventured in before, you will become a monopoly! Cipta kerjaya anda. Mungkin melalui inovasi atau melalui perniagaan. Apabila sesuatu perkara tu terlalu spesifik, mereka akan tahu siapa mereka perlukan. Ye, anda. Sebab anda seorang sahaja yang menawarkan perkhidmatan atau produk tersebut. Baru-baru ni sis ada join satu kursus online yang mengajar macam mana nak jadi kreatif. Menarik! Selama ni orang suruh kita jadi kreatif, tapi takda siapa yang pernah AJAR caranya. Kita belajar kira-kira, melukis, Bahasa dll tapi kita tak pernah diajar kreativiti. Siapa sangka kreativiti sebenarnya boleh dipelajari!

Paling penting, go out there and experience life. Dari situ kita akan belajar dan terokai macam-macam perkara baru yang mungkin dapat merangsang minat kita. Jangan terperap je dan jangan takut untuk cuba benda baru. Sis terbaca satu tweet semalam.

Sekolah; belajar dulu baru ujian.
Hidup; ujian dulu baru belajar.


Peace out.

13 comments:

  1. Hobi vs Minat, is it synonyms or homonyms? bcoz ur stating that Hobi is more kill time but Minat is depth of Hobi? Is it hobi and minat were actually same meaning for general readers?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maybe they are Bo the same cause hoby is something that you do to release your stress and during your free time only. But minat is the thing that you really would sacrifice to do it and won't give up so easily when it gets hard. Cheers

      Delete
  2. Sis, can u suggest me some books ttg economy,pls? Kalau boleh yg sesuai utk starters yg baru nak berjinak jinak dlm bidang ekonomi like me.

    ReplyDelete
  3. You can read philosophical books on economics if you would like to understand the core principles. Read writings of Adam Smith and Keynes.

    ReplyDelete
  4. Kalau kita mnat nk jadi robotik engineer..sesuai x klu ambil sains tulen n bidang ape yg sesuai utk sy ambil masa sambung belajar di universiti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak ambil engineering, memang kena pure science kan? I'm not too familiar with engineering but a quick google search and I came across this article: https://blog.robotiq.com/5-college-majors-that-produce-the-best-robotics-employees
      Do have a read! Good luck :)

      Delete
    2. Kalau minat dunia politik.. mcm mana plak? (form 4 suggestion)

      Delete
  5. Kalau saya nak jadi ahli matematika sesuai tak saya ambil aliran akaun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, di UM ada course Matematik and Aktuari under Fakulti Sains, yg tu lebih relevan. Akaun ni lebih kepada akauntan, auditor and roles in business -Mora

      Delete
  6. assalamualaikum, sis mohon kebenaran untuk dijadikan panduan untuk penyediaan maklumat untuk murid saya ye sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Qaseh, sure please go ahead. Harap bermanfaat :) -Mora

      Delete