Wednesday, August 17, 2016

Perbezaan kuliah dan tutorial


Entri kali ni sis nak kongsi apa itu kuliah (lecture) dan apa itu tutorial. Jika anda macam sis, anda pun mungkin tak pernah ada 2 jenis kelas macam ni. Masa STPM ada satu kelas je untuk setiap subjek. Masa kelas tu la sumbat sekali belajar, buat latihan, buat kerja kursus dan lain-lain. Di peringkat sarjana muda di universiti setiap subjek terbahagi kepada dua jenis kelas; kuliah dan tutorial. Ini melibatkan semua subjek kecuali subjek wajib universiti yang hanya ada kuliah sahaja. Kalau anda perasan setiap subjek ada jam kredit (credit hour) yang tertentu kan? Subjek wajib uni biasanya 2 jam kredit jadi 2 jam tu diperuntukkan untuk kuliah. Subjek-subjek yang 3 jam kredit atau lebih akan dibahagikan 2 jam untuk kuliah dan selebihnya untuk tutorial.

KULIAH
Kuliah atau lecture ni menggabungkan semua pelajar yang mengambil subjek tersebut. Biasanya dalam 80 orang pelajar dan akan diadakan di dewan kuliah yang besar. Di dalam kuliah akan berlaku pembelajaran sehala di mana pensyarah akan mengajar menggunakan slides powerpoint di hadapan dan pelajar hanya mendengar. Di akhir kelas pensyarah akan buka ruang untuk sebarang pertanyaan. Disebabkan saiz kelas yang besar, kebanyakan pensyarah tak perasan atau perasan tapi tak peduli sama ada anda dengar atau tidak. Jadi di dalam kuliah, inisiatif masing-masing tu penting. Ini bukan lagi macam peringkat sekolah kena hantar buku nota atau salin apa yang cikgu ajar. Terpulang pada cara masing-masing. Kalau rasa nak salin boleh, buat nota sendiri boleh, rely sepenuhnya dengan slides lecturer boleh, taknak buat apa-apa pun boleh.

Inilah yang membezakan sekolah dengan universiti. Universiti menekankan inisiatif dan usaha pelajar itu sendiri. Anda tidak akan dipaksa untuk buat apa-apa. Cara pembelajaran sangat fleksibel. Ye la, di sekolah dulu pelajar selalu merungut, dia tak salin nota pun asalkan boleh jawab peperiksaan sudahlah kan? Di uni, anda buatlah ikut cara anda. Pensyarah takkan suap anda. Jadi kalau anda gagal, ketahuilah itu semua pilihan anda sendiri. Ramai pelajar yang jadi terlalu selesa dan seronok dengan kebebasan dan fleksibiliti yang diberikan sehingga lalai untuk berusaha. Sendiri mau ingatlah ye.

Kuliah ni juga boleh dibatalkan atau ditunda bila-bila masa sahaja with or without prior notice. Tapi jangan seronok sangatlah, ianya akan diganti juga pada bila-bila masa je. Tak kira lah weekend atau hari biasa sama ada anda boleh hadir atau tidak. Kalau kelas ganti clashing dengan kelas lain? Pilihlah salah satu. Haha.

TUTORIAL
Tutorial ni pula ialah kelas kecil untuk buat latihan/praktikkan apa yang telah dipelajari. Saiz kelas biasanya maksimum 25 orang dan berdurasi selama sejam. Pensyarah boleh jadi pensyarah yang berbeza dengan kuliah. Kita panggil mereka tutor. Di dalam tutorial, tutor dapat bimbing kita dengan lebih dekat kerana saiz kelas yang kecil. Tutorial biasanya akan hanya bermula pada minggu ke-3 atau ke-4 pembelajaran. Berdasarkan pengalaman sis setelah mengambil lebih kurang 20 subjek dengan tutorial, ada beberapa pendekatan yang tutor biasanya akan gunakan dalam tutorial.

#1 Bincang dan hantar latihan individu
Cara ni digunakan untuk subjek mengira. Di dalam kelas teori akan diajar. Kemudian, soalan akan dimuatnaik dalam portal pelajar pada setiap minggu. Anda kena siapkan secara individu. Faham ke tak faham ke pandai-pandailah buat. Di dalam tutorial anda perlu hantar jawapan anda dan bincangkan jalan kerja di hadapan (tutor pilih secara rawak).

#2 Bincang dan hantar latihan berkumpulan
Sama juga seperti cara diatas. Cuma untuk berkumpulan ni, anda kena berjumpa dengan ahli kumpulan anda untuk bincang jawapan setiap minggu. Kemudian assign seorang untuk tuliskan jawapan dan hantarkan. Biasanya ikut giliran lah tiap minggu. Tapi ada satu subjek sis ni, disebabkan semua ahli terlalu sibuk dan jadual yang clashing menyukarkan kami untuk berjumpa, kami ambil giliran untuk membuat seluruh tutorial setiap minggu. Contoh, minggu pertama sis buat, minggu kedua si A pula, minggu ketiga giliran si B dan macam tu lah seterusnya. Bila tiba giliran ahli tersebut, dialah yang dipertanggungjawabkan untuk buat dari A hingga Z. Cari jawapan, tulis jawapan, hantar pada tutor.

#3 Presentation
Presentation ni pun boleh jadi secara individu atau berkumpulan. Soalan akan diberikan sebelum sesuatu tutorial dan jadual individu/kumpulan yang perlu bentang akan diberikan lebih awal. Jadi kalau minggu tu anda kena bentang, maka anda perlulah bersedia. Subjek yang biasanya guna pendekatan ni ialah subjek membaca. Banyak fakta yang perlu anda cari untuk menjawab soalan yang diberikan. Kumpulkan maklumat, jika berkumpulan bahagikan tugas, buat slides dan bentang bahagian masing-masing. Bersedia untuk sesi soal jawab. Pastikan anda mempunyai kefahaman yang lengkap mengenai topik anda supaya tak tergagap nak jawab di depan. Cara anda berpakaian pun akan dinilai.

Jika minggu itu bukan giliran anda? Jangan fikir anda selamat. Ada sesetengah tutor yang akan suruh setiap kumpulan mengajukan soalan kepada kumpulan pembentang. Jadi anda mesti fokus dan tahu juga apa yang dibentangkan di hadapan. Soalan pulak tak boleh soalan yang tidak menguji pembentang atau soalan asas seperti “Apakah definisi ….” Atau soalan terlalu am seperti “Bolehkah anda menerangkan dengan lebih lanjut mengenai….” Ini menunjukkan anda tak alert semasa pembentangan.

#4 Perbincangan
Sis secara personal sukakan pendekatan ini. Sangat moden dan interaktif. Pelajar akan diberikan suatu input contohnya video, keratan akhbar, gambar dan sebagainya, dan pelajar akan diminta berbincang mengenai isu tersebut. Sama ada menyuarakan pendapat, berkongsi pengalaman anda tentang topik tersebut, bersetuju atau tidak bersetuju dengan pernyataan yang diberikan. Sis sangat suka cara ni kerana ianya memberikan platform untuk pelajar bersuara. Anda dibenarkan memberikan apa-apa sahaja pendapat asalkan anda boleh menyokongnya dengan hujah-hujah dan contoh dalam dunia sebenar. Tiada siapa yang salah atau betul. Ini menjana keupayaan pelajar untuk berfikir secara kritis dan kreatif. Anda akan kagum dengan apa yang ada dalam minda pelajar lain, sangat menarik. Selalunya kaedah ini digunakan untuk subjek yang berunsur development atau sains sosial di mana banyak isu-isu semasa yang boleh dikupas sejajar dengan apa yang dipelajari.

#5 Praktikal di makmal
Sis tak pasti tentang kursus sains, tapi berdasarkan pengalaman sis dalam bidang ekonomi, kami juga ada praktikal di makmal. Makmal komputer la haha. Ini relevan untuk subjek statistik di mana kami akan diajar untuk menggunakan software statistik seperti SPSS dan Excel. Ada satu subjek sis yang tutor ajar step-by-step cara menggunakan perisian tersebut dan pada akhir tutorial hasil kerja mesti dihantar secara online. Ada lagi satu subjek sis pulak, kita diberikan soalan lebih awal, dalam tutorial hanya akan bincangkan jawapan sahaja. Jadi sangat laju. Kalau anda tak buat sebelum tutorial memang terlopong lah anda tak faham apa yang berlaku di depan. Not so easy to run statistical tests on the spot mind you. Requires time and hell loads of patience.


Jadi itulah dia sis dah kongsi 5 jenis tutorial dan beza antara tutorial dengan kuliah. Selamat menempuhi dunia universiti :)


 After our Malaysian Econs last presentation. Coincidentally color-coordinated :D

This is the size of a tutorial class.

After our final Micro II presentation on Uber and Grab.

Sporting lecturer posing w us :B

Pizza party by lecturer after our last Sociology Development tutorial :D

No comments:

Post a Comment